Poradnik część I

Podstawową rzeczą podczas planowania wyjazdu jest bezpieczeństwo.

  1. Stan techniczny:
    Należy więc zacząć od sprawdzenia stanu naszego samochodu. Podczas jazdy z przyczepą samochód jest mocno obciążony szczególnie układ hamulcowy oraz zawieszenie (zwłaszcza tylne które znacznie bardziej pracuje). Ponieważ nie wszystkie stacje kontroli pojazdów sprawdzają te układy rzetelnie, warto zrobić to we własnym zakresie.
     
  2. Przepisy:
    Kolejną sprawą są względy prawne, zgodnie z Polskim prawem (wyciąg): Dział IV, Rozdział 1 - Uprawnienia do kierowania, Art. 88, p-t 2, - Prawo jazdy uprawnia do kierowania: 3- kategorii B: pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5T, z wyjątkiem autobusu lub motocykla, pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 T. Przyczepa campingowa waży około 1000 kg. Samochód nasz może więc ważyć od 1,2 do 2,3 tony (przyjmując zapas 0,2 tony).
     
  3. Konserwacja gniazda:
    Należy również pamiętać o konserwowaniu gniazda do podłączenie przyczepy, gdyż w naszych warunkach klimatycznych bardzo łatwo doprowadzić do jego zaśniedzenia/zardzewienia co najczęściej kończy się problemami przy podłączaniu przyczepy.Przed podłączeniem przyczepy warto wyczyścić złącze preparatem typu WD-40. Jeżeli pojedyncze piny nie kontaktują można je rozgiąć płaskim śrubokrętem.
     
  4. Lusterka:
    Ważną sprawą jest również widoczność. Przyczepy są zazwyczaj szersze od zwykłej osobówki, więc w seryjnych lusterkach nie będziemy widzieli co się dzieje za przyczepą. Warto wtedy pomyśleć o dodatkowych lusterkach, które są mocowane do seryjnych i znacznie poprawiają widoczność. Na rynku jest mnóstwo uniwersalnych lusterek tego typu (uniwersalne - w związku z czym nie pasują do wszystkich samochodów). Zazwyczaj ograniczeniem jest wielkość lusterka oryginalnego). Samochody dostawcze/vany są zazwyczaj na tyle szerokie, że dodatkowe lusterka są zbędne.