Mamy wiosnę. To czas, który warto poświecić na sprawdzenie i przygotowanie naszej przyczepy kempingowej do zbliżającego się sezonu.
Im więcej czasu poświęciliśmy na przygotowanie jej do zimy tym mniej czasu poświęcimy na niezbędne naprawy zapewniające bezpieczeństwo i wygodę podczas wakacji i naszych podróży.
Z jakiego rodzaju awariami przyczepy kempingowej spotykam się na wiosnę. Prowadząc wypożyczalnię i serwis przyczep kempingowych na co dzień spotykam się z ich różnorodnością. Od czego zacząć.
Ja zaczynam od dokładnego obejrzenia przyczepy kempingowej z zewnątrz. ściany, dach podłoga, okna. Większość przyczep kempingowych w Polsce jest przechowywana na dworze. Rzadko są do nich przygotowywane zadaszenia które chronią przed skutkami deszczu mrozu śniegu . Częściej są przykrywane plandeką (i tu uwaga przyczepa nie może być szczelnie owinięta plandeką), grozi to miedzy innymi zapleśnieniem wnętrza, rozwojem grzybów bakterii.
Przykład prawidłowego zadaszenie nad przyczepą zamieszczam na zdjęciu.
Zadaszenie przyczepy
Ściany - czy nie występuje korozja blachy, szczelność połączeń szczególnie w dolnych partiach nadwozia, prawidłowe zamocowanie uchwytów stelaża przedsionka. Usunąć nagromadzone tam liście, igliwie, gałązki. Sprawdzam szczelność uszczelnień przy kominku pieca i wszystkich wywietrzników, anten
Podłoga – Czy jest równą płaszczyzną, nie ma fragmentów odstającej sklejki czy ubytków. Przy okazji rozkręcić i skręcić podpory. Nasmarować smarem gwintowany pręty podpór. Mechanizm hamulca najazdowego. Sami możemy nasmarować towotnicą łożyska ślizgowe tłoka hamulca. przez dwie kalamitki znajdujące się na górze. Sprawdzić wstępnie czy hamulec działa zaciągając ręczny i próbować przestawić przyczepę. Czy łożyska najazdu nie mają luzu (energicznie szarpnąć kilkakrotnie góra dół trzymając za zaczep. Jeżeli nie wyczujemy żadnych luzów i nie usłyszymy stuków łożyska najprawdopodobniej są sprawne. Jeżeli jest inaczej wymianę łożysk regulację mechanizmu najazdowego proponuję zlecić serwisowi.
Układ jezdny - Jeżeli jestem już przy układzie jezdnym przyczepy kempingowej to sprawdzenie stanu szczęk hamulcowych czy luzu łożysk kół też proponuję zlecić serwisowi który się tym zajmuje i ma odpowiednie doświadczenie. Sprawdźmy ciśnienie w oponach (informacja o prawidłowym ciśnieniu przeważnie jest umieszczona na przyczepie- patrz zdjęcie) Jest ono wyższe niż w samochodach osobowych. Przyjrzyjmy się powierzchni opony i stanowi bieżnika. Jeżeli opona jest spękana , wymieniamy. Jeżeli opona jest starsza iż 6 lat bez względu na stan bieżnika wymieniamy. Odnośnie doboru opony do przyczepy kempingowej.
Ważne - Do przyczepy kempingowej stosujemy opony wzmacniane o odpowiedniej nośności. Jak to robimy. Jeżeli mamy instrukcję producent przyczepy kupujemy opony o parametrach tam podanych jeżeli nie ,do starszych przyczep kempingowych możemy orientacyjnie, podkreślam w przybliżeniu policzyć indeks nośności opony jaką powinna być kupiona do naszej przyczepy. Patrzymy jaka jest masa całkowita przyczepy (Tabliczka znamionowa, dowód rejestracyjny). Przykład Masa całkowita przyczepy 1200 kg. W przybliżeniu oznacza to że nacisk na jedną oponę naszej przyczepy wynosi 600 kg. Znajdujemy w tabeli indeks nośności opony odpowiada tej wartości jest to 90. Musimy kupić opony których indeks nośności wynosi minimum 90. Jest to bardzo bardzo ważne. Sam spotkałem się z przypadkiem oderwania się bieżnika opony podczas jazdy w przyczepie kempingowej. Zniszczeniu uległo nadwozie przyczepy. Wirujący kawałek opony rozerwał nadkole zniszczył podłogę uszkodził meble przewody elektryczne. Ogromne straty i popsuty urlop. Poniżej zamieszczam definicje wskaźnika nośności i fragment tabeli w której odpowiedniemu wskaźnikowi przyporządkowana jest wartość w kg[ Dane ogólnie dostępne) Indeksy nośności Indeks nośności określa maksymalny dopuszczalny nacisk na oponę. Jeśli użyjemy opon ze zbyt niskim indeksem nośności, opony mogą ulec zniszczeniu. W związku z tym, nie zaleca się stosowania opon z niższym indeksem niż zalecany przez producenta.
Przyłączenie przyczepy - Podłączamy przyczepę do samochodu i sprawdzamy działanie wszystkich świateł zewnętrznych przyczepy. Jeżeli któreś światło nie działa najczęstszą przyczyna są zaśniedziałe styki. W większości przypadków wystarczy wyjąć żarówkę oczyścić miejsce połączenia czy użyć ogólnie dostępnych preparatów konserwujących połączenia elektryczne. Jak już jesteśmy podłączeni do samochodu sprawdźmy czy działa 12 V oświetlenie wnętrza przyczepy. Jeżeli nie działa a mamy gniazdo i wtyczkę 7 pinową włączmy w samochodzie tylne światło przeciwmgielne. Często w starszych przyczepach ten pin wtyczki który odpowiada w gnieździe wyjściu światła tylnego przeciwmgielnego jest odpowiedzialny za oświetlenie wnętrza (także zasilanie lodówki napięciem 12V). Ja osobiście uważam że w takim przypadku lepiej zrobić drugie gniazdo w samochodzie do podłączenia przyczepy tylko na postoju.
Lodówka - Wspomniałem o lodówce, by korzystać z lodówki podczas drogi warto poświęcić temu trochę czasu. Założyć zabezpieczenie alternatora. Spotkałem się z przypadkami spalenia alternatora podczas długiej trasy z włączona lodówką. Wchodzimy do środka. Ja otwieram wszystkie okna sprawdzając jednocześnie prawidłowe działanie podnośników szyb, rolet okna czy moskitier. Po wcześniejszym podłączeniu do zasilenia 220 v sprawdzam po kolei działanie oświetlenia , lodówki, gniazdek elektrycznych, nawiewów, pompek elektrycznych i innych urządzeń zasilanych energia elektryczna a znajdujących się na wyposażeniu przyczepy.
Instalacja wodna przyczepy -Tu nasze zaniedbania podczas przygotowania przyczepy do zimy mogą skutkować największymi stratami. Niedokładne spuszczenie wody z instalacji przyczepy powoduje że podczas mrozów zamarzająca Woda rozsadza pompki wody. Przewody, termy do ciepłej wody, elementy toalet. Jeżeli jesienią dokładnie osuszyliśmy układ teraz napełniamy zbiorniki i sprawdzamy działania kranów, podgrzewaczy wody, toalety.
Instalacja gazowa - Podłączamy butlę uruchamiamy kuchenkę, lodówkę, piec centralnego czy oświetlenie. Uważam, że sprawdzenie szczelności instalacji gazowej przyczepy powinniśmy dokonać co najmniej raz na 2-3 lata. W Niemczech jest to obowiązkowe. Jeżeli któreś z urządzeń gazowych się nie uruchamia, czy zapala się płomień i za moment gaśnie nie róbmy nic na własną rękę oddajmy do naprawy serwisowi. Nie wymieniajmy też na własną rękę reduktorów gazowych. Do każdej przyczepy i urządzenia gazowego jest on indywidualnie dobierany i zapewnia odpowiednie ciśnienie.
Przedsionek - Rozłóżmy go. Przy okazji sprawdzimy kompletność i osuszymy go z wilgoci po zimie. Tu najczęściej zdarzają się drobne pęknięcia awarie suwaków czy połamany stelaż podczas silnych wiatrów nadmorskich. Te awarie możemy usunąć sami lub oddać do specjalizujących się w naprawach np. plandek samochodowych zakładach.
Teraz już tylko zostaje nam podpiąć przyczepę i ruszyć na nasze upragnione wakacje. Wszystkim miłośnikom karawaningu życzę udanego sezonu.
Pozdrawiam Zbigniew Florkiewicz